๐ŸŒŸเคตेเคฆिเค• เคฆीเคชाเคตเคฒी เคถ्เคฐृंเค–เคฒा | Poornima Gontiya

๐ŸŒŸ เคตेเคฆिเค• เคฆीเคชाเคตเคฒी เคถ्เคฐृंเค–เคฒा | Poornima Gontiya Author | Creative Thinker | Voice of Inspiration ๐Ÿ”…๐Ÿ”…๐Ÿ”…๐Ÿ”…๐Ÿ”…๐Ÿ”…๐Ÿ”…๐Ÿ”…๐Ÿ”…๐Ÿ”…๐Ÿ”…๐Ÿ”…๐Ÿ”…๐Ÿ”…๐Ÿ”… ๐ŸŒผ 1. เคคเคฎเคธो เคฎा เคœ्เคฏोเคคिเคฐ्เค—เคฎเคฏ เค…เคฐ्เคฅ: เค…ंเคงเค•ाเคฐ เคธे เคช्เคฐเค•ाเคถ เค•ी เค“เคฐ เคšเคฒो। ✨ เคŸैเค—เคฒाเค‡เคจ: เคช्เคฐเค•ाเคถ เคฌเคจो, เค•्เคฏोंเค•ि เคฆीเคช เค†เคค्เคฎा เคธे เคฌเคจเคคा เคนै। ๐ŸŒธ 2. เคธเคฐ्เคตे เคญเคตเคจ्เคคु เคธुเค–िเคจः เค…เคฐ्เคฅ: เคธเคญी เคธुเค–ी เคนों, เคธเคญी เค•ा เค•เคฒ्เคฏाเคฃ เคนो। ๐Ÿ’ซ เคŸैเค—เคฒाเค‡เคจ: เค–ुเคถिเคฏाँ เคฌाँเคŸो, เคคो เคฌ्เคฐเคน्เคฎांเคก เคฎुเคธ्เค•ुเคฐाเคเค—ा। ๐ŸŒบ 3. เคฆीเคชं เคœเคฒเคฏेเคค् เคœ्เคžाเคจเคฆीเคชं เค…เคฐ्เคฅ: เค…เคœ्เคžाเคจ เค•े เคคเคฎ เคฎें เคœ्เคžाเคจ เค•ा เคฆीเคช เคœเคฒाเค“। ๐Ÿช” เคŸैเค—เคฒाเค‡เคจ: เคœो เคœเค—เคฎเค— เคญीเคคเคฐ เค•เคฐे, เคตเคนी เคธเคš्เคšी เคฆीเคชाเคตเคฒी। ๐ŸŒฟ 4. เคœเคฏ เคฆेเคตी เคธเคฐ्เคตเคญूเคคेเคทु เคฒเค•्เคท्เคฎी เคฐूเคชेเคฃ เคธंเคธ्เคฅिเคคा เค…เคฐ्เคฅ: เคฒเค•्เคท्เคฎी เค•ा เคตाเคธ เคนเคฐ เคนृเคฆเคฏ เคฎें เคนै। ๐Ÿ’ฐ เคŸैเค—เคฒाเค‡เคจ: เคธเคฎृเคฆ्เคงि เค•ेเคตเคฒ เคงเคจ เคจเคนीं, เคฎเคจ เค•ी เคคृเคช्เคคि เคนै। ๐ŸŒผ 5. เฅ เคถुเคญं เค•เคฐोเคคि เค•เคฒ्เคฏाเคฃเคฎ् เค…เคฐ्เคฅ: เคถुเคญเคคा เค”เคฐ เค•เคฒ्เคฏाเคฃ เค•ा เคช्เคฐเค•ाเคถ เคซैเคฒाเค“। ✨ เคŸैเค—เคฒाเค‡เคจ: เคนเคฐ เคฆीเคช เคฎें เค›ुเคชा เคนै เคˆเคถ्เคตเคฐ เค•ा เค†เคถीเคท। ๐ŸŒธ 6. เค…เคธเคคो เคฎा เคธเคฆ्เค—เคฎเคฏ เค…เคฐ्เคฅ: เค…เคธเคค्เคฏ เคธे เคธเคค्เคฏ เค•ी เค“เคฐ เคšเคฒो। ๐Ÿชท เคŸैเค—เคฒाเค‡เคจ: เคธเคค्เคฏ เค•ी เคฒौ เค•เคญी เคฎंเคฆ เคจเคนीं เคนोเคคी। ๐ŸŒฟ 7. เค‹เคคेเคจ เคธเคค्เคฏं เคคिเคท्เค เคคि เค…เคฐ्เคฅ: เคธเคค्เคฏ เคนी เคœीเคตเคจ เค•ी เคจींเคต เคนै। ๐Ÿ’ซ เคŸैเค—เคฒाเค‡เคจ: เคฆीเคช เคธเคค्เคฏ เค•ा, เคœीเคตเคจ เคœ्เคฏोเคคिเคฐ्เคฎเคฏ। ๐ŸŒบ 8. เคถुเคญं เค…เคธ्เคคु เคธเคฐ्เคตเคœเคจाเคฏ เค…เคฐ्เคฅ: เคธเคฌเค•े เคฒिเค เคฎंเค—เคฒ เค•ी เค•ाเคฎเคจा। ✨ เคŸैเค—เคฒाเค‡เคจ: เคœो เคธเคฌเค•ा เคธोเคšเคคा เคนै, เคต...

The mismatch between the aspirations and stream choices.

๐ŸŒŸ The mismatch of aspirations and streams
Especially the rural girls are more prone to the dilemmas then boys-
According to the new report of ASER Around 60.5% of girls then 49.5% of boys are opting Arts and for STEM boys - 36.3%, girls  28.1% respectively .
๐Ÿ“ŒReason-
✍️Lack of counciling before opting the subjecs.
✍️Fear of missing out if they chose the different subjects from their fellow students.
✍️Lack of guidance and unclear vision, what they actually want to be in future.
✍️ Improper education system where the subject teachers are not so qualified in their subjects.
✍️ Sometimes the family pressure and societal aspirations with too many expectations creat the dilemma of choices.
✍️ Financial issues , STEM needs more of a practical and other anytical model based education which some can't afford.
✍️ The marksheet phobias where at last the most easy and scoring subject will get 90% then tough subjects "STEM" with 60 to 70% .
The percentage which they get in their marksheet in 10 plus 2 results to showcase is the real reason coming out from 4 to 5 years.

๐Ÿ“ŒSolution -
✍️ We need a proper monetering system which can analyse once mental as well as aptitude based grasing ability . So that the School premises on every level creat a separate preforming report and understand where a particular student can perform better. This would not only help them to clear their vision of life but also help them to be more confident with their capabilities.
As a result we would be getting more skilled students who will study without any baggage of stress, anxiety and depression based on performance.

"Studies are the building blocks of future infrastructure"

Half of the problem of unemployment and unskilled will be solved if the students will opt a right subject at right time.

Comments

Popular posts from this blog

Is the Sanctity of Parliamentary Debate, Which Lies at the Core of Democratic Decision-Making, Being Compromised?

The Jogimara and Sitabenga Caves

๐Ÿšจ Fight against cyber bullying ๐Ÿšจ