Posts

๐ŸŒŸเคตेเคฆिเค• เคฆीเคชाเคตเคฒी เคถ्เคฐृंเค–เคฒा | Poornima Gontiya

๐ŸŒŸ เคตेเคฆिเค• เคฆीเคชाเคตเคฒी เคถ्เคฐृंเค–เคฒा | Poornima Gontiya Author | Creative Thinker | Voice of Inspiration ๐Ÿ”…๐Ÿ”…๐Ÿ”…๐Ÿ”…๐Ÿ”…๐Ÿ”…๐Ÿ”…๐Ÿ”…๐Ÿ”…๐Ÿ”…๐Ÿ”…๐Ÿ”…๐Ÿ”…๐Ÿ”…๐Ÿ”… ๐ŸŒผ 1. เคคเคฎเคธो เคฎा เคœ्เคฏोเคคिเคฐ्เค—เคฎเคฏ เค…เคฐ्เคฅ: เค…ंเคงเค•ाเคฐ เคธे เคช्เคฐเค•ाเคถ เค•ी เค“เคฐ เคšเคฒो। ✨ เคŸैเค—เคฒाเค‡เคจ: เคช्เคฐเค•ाเคถ เคฌเคจो, เค•्เคฏोंเค•ि เคฆीเคช เค†เคค्เคฎा เคธे เคฌเคจเคคा เคนै। ๐ŸŒธ 2. เคธเคฐ्เคตे เคญเคตเคจ्เคคु เคธुเค–िเคจः เค…เคฐ्เคฅ: เคธเคญी เคธुเค–ी เคนों, เคธเคญी เค•ा เค•เคฒ्เคฏाเคฃ เคนो। ๐Ÿ’ซ เคŸैเค—เคฒाเค‡เคจ: เค–ुเคถिเคฏाँ เคฌाँเคŸो, เคคो เคฌ्เคฐเคน्เคฎांเคก เคฎुเคธ्เค•ुเคฐाเคเค—ा। ๐ŸŒบ 3. เคฆीเคชं เคœเคฒเคฏेเคค् เคœ्เคžाเคจเคฆीเคชं เค…เคฐ्เคฅ: เค…เคœ्เคžाเคจ เค•े เคคเคฎ เคฎें เคœ्เคžाเคจ เค•ा เคฆीเคช เคœเคฒाเค“। ๐Ÿช” เคŸैเค—เคฒाเค‡เคจ: เคœो เคœเค—เคฎเค— เคญीเคคเคฐ เค•เคฐे, เคตเคนी เคธเคš्เคšी เคฆीเคชाเคตเคฒी। ๐ŸŒฟ 4. เคœเคฏ เคฆेเคตी เคธเคฐ्เคตเคญूเคคेเคทु เคฒเค•्เคท्เคฎी เคฐूเคชेเคฃ เคธंเคธ्เคฅिเคคा เค…เคฐ्เคฅ: เคฒเค•्เคท्เคฎी เค•ा เคตाเคธ เคนเคฐ เคนृเคฆเคฏ เคฎें เคนै। ๐Ÿ’ฐ เคŸैเค—เคฒाเค‡เคจ: เคธเคฎृเคฆ्เคงि เค•ेเคตเคฒ เคงเคจ เคจเคนीं, เคฎเคจ เค•ी เคคृเคช्เคคि เคนै। ๐ŸŒผ 5. เฅ เคถुเคญं เค•เคฐोเคคि เค•เคฒ्เคฏाเคฃเคฎ् เค…เคฐ्เคฅ: เคถुเคญเคคा เค”เคฐ เค•เคฒ्เคฏाเคฃ เค•ा เคช्เคฐเค•ाเคถ เคซैเคฒाเค“। ✨ เคŸैเค—เคฒाเค‡เคจ: เคนเคฐ เคฆीเคช เคฎें เค›ुเคชा เคนै เคˆเคถ्เคตเคฐ เค•ा เค†เคถीเคท। ๐ŸŒธ 6. เค…เคธเคคो เคฎा เคธเคฆ्เค—เคฎเคฏ เค…เคฐ्เคฅ: เค…เคธเคค्เคฏ เคธे เคธเคค्เคฏ เค•ी เค“เคฐ เคšเคฒो। ๐Ÿชท เคŸैเค—เคฒाเค‡เคจ: เคธเคค्เคฏ เค•ी เคฒौ เค•เคญी เคฎंเคฆ เคจเคนीं เคนोเคคी। ๐ŸŒฟ 7. เค‹เคคेเคจ เคธเคค्เคฏं เคคिเคท्เค เคคि เค…เคฐ्เคฅ: เคธเคค्เคฏ เคนी เคœीเคตเคจ เค•ी เคจींเคต เคนै। ๐Ÿ’ซ เคŸैเค—เคฒाเค‡เคจ: เคฆीเคช เคธเคค्เคฏ เค•ा, เคœीเคตเคจ เคœ्เคฏोเคคिเคฐ्เคฎเคฏ। ๐ŸŒบ 8. เคถुเคญं เค…เคธ्เคคु เคธเคฐ्เคตเคœเคจाเคฏ เค…เคฐ्เคฅ: เคธเคฌเค•े เคฒिเค เคฎंเค—เคฒ เค•ी เค•ाเคฎเคจा। ✨ เคŸैเค—เคฒाเค‡เคจ: เคœो เคธเคฌเค•ा เคธोเคšเคคा เคนै, เคต...

The Wood's Dispatch 1854

The Woods Dispatch, also known as the Despatch on Education, was a historic document presented by Sir Charles Wood, the then President of the Board of Control of the British East India Company, in 1854. The Despatch on Education was a memorandum that outlined the framework for the development of education in India. The Woods Dispatch encouraged the creation of a system of education that was a blend of traditional Indian education and Western education. The Despatch outlined three main principles of education in India - the establishment of a decentralized system of education, the promotion of mass education, and the incorporation of local languages in education. The Woods Dispatch had a significant impact on the development of education in India and laid the foundation for the educational system in the country. It led to the expansion of schools and colleges across the country, and the promotion of education among all sections of society. The Despatch also emphasized the importance of ...

The Maratha Kingdom

The Important Role Of Marathas In India Independence Struggle. The Maratha Empire played an important role in India's struggle for independence from British rule. The empire, which had existed prior to British colonial rule,was a significant force in India until the 19th century. The Maratha Kingdom was instrumental in resisting the early attempts of British expansion and dominance in India. In the 18th century, the Marathas under the leadership of Chhatrapati Shivaji Maharaj had a strong sense of national identity and pride, which was based on their rich cultural heritage. During the 17th and 18th centuries, the Marathas rose to power and established a strong hold over the Indian subcontinent, which threatened the British colonial government. The Maratha leaders, such as Chhatrapati Shivaji Maharaj and Baji Rao I, fought against the British and resisted their attempts to impose their rule. Later, during the Indian Rebellion of 1857, the Maratha leaders played a vital role in drivi...

Important National Books regarding India's Independence Struggle .

Here are some important national books and authors during India's Independence: 1. The Discovery ofIndia by Jawaharlal Nehru: It isconsidered Nehru's magnum opus and was written during his imprisonment in 1942-46. The book gives an overview of India's history, culture, spirituality, and philosophies. 2. The Indian Struggle by Subhash Chandra Bose is considered as one of the most important book it  provides the insights into the history, culture, and philosophy of India. 2. Hind Swaraj by Mahatma Gandhi: This book offers an alternative vision of India's independence movement, advocating for peaceful resistance and non-violent protests. 3. An Autobiography: The Story of My Experiments with Truth by Mahatma Gandhi: This book is considered an important reflection on the life and beliefs of Gandhi, offering insight into his philosophy of non-violence and civil disobedience. 4. India Wins Freedom by Maulana Abul Kalam Azad: Written by one of India's most prominent Muslim ...

Important National Movements Of India's Indipendence 1947. #UPSC

The Indian National Movement was a series of political, social, and economic struggles aimed at ending British colonial rule in India. Some important movements that played a critical role in India's struggle for independence are: 1. Non-Cooperation Movement (1920-22): Led by Mahatma Gandhi , this movement urged Indians to boycott British goods, institutions, and laws. It was a peaceful protest against British . crucial role in India's struggle for independence are as follows: 1. Non-Cooperation Movement: Launched by Mahatma Gandhi in 1920 , the movement aimed to boycott British goods and institutions and promote Indian products. The movement gained momentum across the country but was called off after the Chauri Chaura incident. 2. Civil Disobedience Movement: Started in 1930, the movement aimed to challenge British laws by breaking them through non-violent protests. It included the famous Salt Satyagraha led by Gandhi, in which people violated the salt laws and made their own s...

Why is Buddhism is less popular in India

Image
There are several reasons why Buddhism is less popular in India, despite having originated there.  1. Revival of Hinduism: After the decline ofBuddhism in India in the 12th century, Hinduism experienced a revival under the Gupta Empire. This led to a cultural renaissance of Hinduism and a consequent decline in Buddhism. 2. Cultural and linguistic barriers: Buddhism wasthe Mauryan Empire, Hinduism experienced a revival under the Gupta Empire. This led to a decline in Buddhism's popularity as it was viewed as a rival religion. Hinduism became the dominant religion of India, and Buddhism faced significant opposition from it. 2. Islamic Conquest: In the 7th century, Islamic conquests began in India, which led to the destruction of many Buddhist monasteries and temples. Many Buddhists were forced to convert to Islam, and this significantly impacted Buddhism's popularity in India. 3. Buddhist Scriptures Written in Pali: The Buddhist scriptures were written in Pali, a language that wa...

เคšौเคธเค  เคฏोเค—िเคจी เคฎंเคฆिเคฐ เคœเคฌเคฒเคชुเคฐ

Image
เคญाเคฐเคค เค•े เค‡เคคिเคนाเคธ เค•ी เคฌाเคค เค•ी เคœाเค เคคो เค‡เคจเคฎें เคธเคฌเคธे เคชเคนเคฒे เคฏเคนां เค•े เคธांเคธ्เค•ृเคคिเค• เคตिเคฐाเคธเคค เคเคตं เคงเคฐोเคนเคฐों เค•ी เค–ूเคฌเคธूเคฐเคค เคฌเคจाเคตเคŸ, เคจเค•्เค•ाเคถी เคเคตं เค•เคฒा เค•ी เคคเคฐเคซ เคง्เคฏाเคจ เคœाเคคा เคนै। เคŸ्เคฐैเคตเคฒ เคŸ्เคฐाเค‡ंเค—เคฒ เค•ी เคเค• เคฐिเคชोเคฐ्เคŸ เค•े เคฎुเคคाเคฌिเค•, เคญाเคฐเคค เคฆेเคถ เคฎें เค•ुเคฒ 96 เค•เคฐोเคก़ เคนिंเคฆुเค“ं เค•ी เค†เคฌाเคฆी เค•े เคฌीเคš 20 เคฒाเค– เคธे เคœ्เคฏाเคฆा เคฎंเคฆिเคฐ เคนैं। เคธเคฌเคธे เคœ्เคฏाเคฆा เค•เคฐीเคฌ เคคीเคจ เคฒाเค– เคฎंเคฆिเคฐ เคคเคฎिเคฒเคจाเคกु เคฎें เคนैं।  เคชूเคฐे เคญाเคฐเคค เคฎें เค•ुเคฒ เคšाเคฐ เคšौเคธเค  เคฏोเค—िเคจी เคฎंเคฆिเคฐ เคนैं। เคœिเคจเคฎें เคธे 2 เคฎंเคฆिเคฐ เค“เคกिเคถा เค•े เคนीเคฐाเคชुเคฐ เค”เคฐ เคฐाเคจीเคชुเคฐ เค—ाँเคต เคฎें เคนै เค”เคฐ เคฌांเค•ी เค•े 2 เคฎเคง्เคฏเคช्เคฐเคฆेเคถ เค•े เคฎुเคฐैเคจा เค”เคฐ เค–เคœुเคฐाเคนो เคฎें เคธเคฆिเคฏों เคธे เคฎौเคœूเคฆ เคนै। เคฒेเค•िเคจ เคฎเคง्เคฏ เคช्เคฐเคฆेเคถ เค•े เคฎुเคฐैเคจा เคฎें เคธ्เคฅिเคค เคšौเคธเค  เคฏोเค—िเคจी เคฎंเคฆिเคฐ เคธเคฌเคธे เคช्เคฐाเคšीเคจ เค”เคฐ เคฐเคนเคธ्เคฏเคฎเคฏी เคนै। เคญाเคฐเคค เค•े เคธเคญी เคšौเคธเค  เคฏोเค—िเคจी เคฎंเคฆिเคฐों เคฎें เคฏเคน เค‡เค•เคฒौเคคा เคฎंเคฆिเคฐ เคนै เคœो เค…เคญी เคคเค• เคฌिเคฒ्เค•ुเคฒ เคตैเคธा เคนी เคนै เคœैเคธा เค•ि เคช्เคฐाเคšीเคจ เคญाเคฐเคค เคฎें เคฅा।  เค‡เคคिเคนाเคธ เค•े เคชเคจ्เคจों เคธे..... เค‡เคคिเคนाเคธเค•ाเคฐो เค•े เค…เคจुเคธाเคฐ เคญेเคก़ाเค˜ाเคŸ เคธ्เคฅिเคค เคšौเคธเค  เคฏोเค—िเคจी เคฎंเคฆिเคฐ เค•ा เคจिเคฐ्เคฎाเคฃ 10เคตी เคถเคคाเคฌ्เคฆी เคฎें เคนुเค†। เคฏเคน เคฎंเคฆिเคฐ เคค्เคฐिเคชुเคฐी เค•े เค•เคฒเคšुเคฐि เคตंเคถ เค•े เคฐाเคœा เคฏुเคตเคฐाเคœ เคฆ्เคตिเคคीเคฏ เคฆ्เคตाเคฐा เคฌเคจเคตाเคฏा เค—เคฏा เคฅा,เคšौเคธเค  เคฏोเค—िเคจी เคฎंเคฆिเคฐ เคฎें เค•ुเคฒ 150 เคธीเคข़िเคฏां เคนैं। เค‡เคคिเคนाเคธเค•ाเคฐों เค•े เค…เคจुเคธाเคฐ เคฎंเคฆिเคฐ เค•े เคธैเคจเคŸोเคฐिเคฏเคฎ เคฎें เค—ोंเคก เคฐाเคจी เคฆुเคฐ्เค—ाเคตเคคी เค•ी เคฎंเคฆिเคฐ เค•...

Maths Phobia

Image
 The smart approach for solving maths #algebra and it is much more needed in our #education system. According to the #ThePrint #media report. The  Cuemath, an after-school live-class programme in Maths, surveyed 1,600 students all over India in June and explored key factors like perception, performance and confidence for Mathematics. they have surveyed #students from classes 7th to 10th. It was shocking to see the report according to which around 82 percent of students were found fearful of Maths. Only two in 10 students were confident about their ability — supported by the drop in persistence to solve Math problems by nearly 14 percentage points (from 23 percent in Class 7 to 9 percent in Class 10). So it's time to approach the smart and quick solution for eradicating the problem of maths phobia.