๐ŸŒŸเคตेเคฆिเค• เคฆीเคชाเคตเคฒी เคถ्เคฐृंเค–เคฒा | Poornima Gontiya

๐ŸŒŸ เคตेเคฆिเค• เคฆीเคชाเคตเคฒी เคถ्เคฐृंเค–เคฒा | Poornima Gontiya Author | Creative Thinker | Voice of Inspiration ๐Ÿ”…๐Ÿ”…๐Ÿ”…๐Ÿ”…๐Ÿ”…๐Ÿ”…๐Ÿ”…๐Ÿ”…๐Ÿ”…๐Ÿ”…๐Ÿ”…๐Ÿ”…๐Ÿ”…๐Ÿ”…๐Ÿ”… ๐ŸŒผ 1. เคคเคฎเคธो เคฎा เคœ्เคฏोเคคिเคฐ्เค—เคฎเคฏ เค…เคฐ्เคฅ: เค…ंเคงเค•ाเคฐ เคธे เคช्เคฐเค•ाเคถ เค•ी เค“เคฐ เคšเคฒो। ✨ เคŸैเค—เคฒाเค‡เคจ: เคช्เคฐเค•ाเคถ เคฌเคจो, เค•्เคฏोंเค•ि เคฆीเคช เค†เคค्เคฎा เคธे เคฌเคจเคคा เคนै। ๐ŸŒธ 2. เคธเคฐ्เคตे เคญเคตเคจ्เคคु เคธुเค–िเคจः เค…เคฐ्เคฅ: เคธเคญी เคธुเค–ी เคนों, เคธเคญी เค•ा เค•เคฒ्เคฏाเคฃ เคนो। ๐Ÿ’ซ เคŸैเค—เคฒाเค‡เคจ: เค–ुเคถिเคฏाँ เคฌाँเคŸो, เคคो เคฌ्เคฐเคน्เคฎांเคก เคฎुเคธ्เค•ुเคฐाเคเค—ा। ๐ŸŒบ 3. เคฆीเคชं เคœเคฒเคฏेเคค् เคœ्เคžाเคจเคฆीเคชं เค…เคฐ्เคฅ: เค…เคœ्เคžाเคจ เค•े เคคเคฎ เคฎें เคœ्เคžाเคจ เค•ा เคฆीเคช เคœเคฒाเค“। ๐Ÿช” เคŸैเค—เคฒाเค‡เคจ: เคœो เคœเค—เคฎเค— เคญीเคคเคฐ เค•เคฐे, เคตเคนी เคธเคš्เคšी เคฆीเคชाเคตเคฒी। ๐ŸŒฟ 4. เคœเคฏ เคฆेเคตी เคธเคฐ्เคตเคญूเคคेเคทु เคฒเค•्เคท्เคฎी เคฐूเคชेเคฃ เคธंเคธ्เคฅिเคคा เค…เคฐ्เคฅ: เคฒเค•्เคท्เคฎी เค•ा เคตाเคธ เคนเคฐ เคนृเคฆเคฏ เคฎें เคนै। ๐Ÿ’ฐ เคŸैเค—เคฒाเค‡เคจ: เคธเคฎृเคฆ्เคงि เค•ेเคตเคฒ เคงเคจ เคจเคนीं, เคฎเคจ เค•ी เคคृเคช्เคคि เคนै। ๐ŸŒผ 5. เฅ เคถुเคญं เค•เคฐोเคคि เค•เคฒ्เคฏाเคฃเคฎ् เค…เคฐ्เคฅ: เคถुเคญเคคा เค”เคฐ เค•เคฒ्เคฏाเคฃ เค•ा เคช्เคฐเค•ाเคถ เคซैเคฒाเค“। ✨ เคŸैเค—เคฒाเค‡เคจ: เคนเคฐ เคฆीเคช เคฎें เค›ुเคชा เคนै เคˆเคถ्เคตเคฐ เค•ा เค†เคถीเคท। ๐ŸŒธ 6. เค…เคธเคคो เคฎा เคธเคฆ्เค—เคฎเคฏ เค…เคฐ्เคฅ: เค…เคธเคค्เคฏ เคธे เคธเคค्เคฏ เค•ी เค“เคฐ เคšเคฒो। ๐Ÿชท เคŸैเค—เคฒाเค‡เคจ: เคธเคค्เคฏ เค•ी เคฒौ เค•เคญी เคฎंเคฆ เคจเคนीं เคนोเคคी। ๐ŸŒฟ 7. เค‹เคคेเคจ เคธเคค्เคฏं เคคिเคท्เค เคคि เค…เคฐ्เคฅ: เคธเคค्เคฏ เคนी เคœीเคตเคจ เค•ी เคจींเคต เคนै। ๐Ÿ’ซ เคŸैเค—เคฒाเค‡เคจ: เคฆीเคช เคธเคค्เคฏ เค•ा, เคœीเคตเคจ เคœ्เคฏोเคคिเคฐ्เคฎเคฏ। ๐ŸŒบ 8. เคถुเคญं เค…เคธ्เคคु เคธเคฐ्เคตเคœเคจाเคฏ เค…เคฐ्เคฅ: เคธเคฌเค•े เคฒिเค เคฎंเค—เคฒ เค•ी เค•ाเคฎเคจा। ✨ เคŸैเค—เคฒाเค‡เคจ: เคœो เคธเคฌเค•ा เคธोเคšเคคा เคนै, เคต...

Sub Optimal Performance of Panchayati Raj Institutions

 Despite being constitutionally recognized and protected by the 73rd Amendment Act (1992), the performance of Panchayati Raj Institutions (PRIs) has fallen short of expectations. Let’s delve into the challenges faced by PRIs and explore potential reforms:

  1. Issues Related to Functionaries:

    • Human Resource Accountability: Personnel at the Gram Panchayat level play critical roles in delivering services like education, health, and livelihood generation. However, they often lack accountability to the Gram Panchayat and the Gram Sabha.
    • Lack of Convergence: Horizontal and vertical convergence of actions within Gram Panchayats remains a concern. Different departments and schemes appoint personnel with specific mandates, hindering effective integration.
    • Oversight and Violations: Poor oversight allows rule violations. Dependence on employees can lead to exploitation or collusion between elected functionaries and officials.
  2. Financial Challenges:

Efforts toward strengthening PRIs are crucial for effective local governance and sustainable development.

Comments

Popular posts from this blog

Is the Sanctity of Parliamentary Debate, Which Lies at the Core of Democratic Decision-Making, Being Compromised?

The Jogimara and Sitabenga Caves

๐Ÿšจ Fight against cyber bullying ๐Ÿšจ