๐ŸŒŸเคตेเคฆिเค• เคฆीเคชाเคตเคฒी เคถ्เคฐृंเค–เคฒा | Poornima Gontiya

๐ŸŒŸ เคตेเคฆिเค• เคฆीเคชाเคตเคฒी เคถ्เคฐृंเค–เคฒा | Poornima Gontiya Author | Creative Thinker | Voice of Inspiration ๐Ÿ”…๐Ÿ”…๐Ÿ”…๐Ÿ”…๐Ÿ”…๐Ÿ”…๐Ÿ”…๐Ÿ”…๐Ÿ”…๐Ÿ”…๐Ÿ”…๐Ÿ”…๐Ÿ”…๐Ÿ”…๐Ÿ”… ๐ŸŒผ 1. เคคเคฎเคธो เคฎा เคœ्เคฏोเคคिเคฐ्เค—เคฎเคฏ เค…เคฐ्เคฅ: เค…ंเคงเค•ाเคฐ เคธे เคช्เคฐเค•ाเคถ เค•ी เค“เคฐ เคšเคฒो। ✨ เคŸैเค—เคฒाเค‡เคจ: เคช्เคฐเค•ाเคถ เคฌเคจो, เค•्เคฏोंเค•ि เคฆीเคช เค†เคค्เคฎा เคธे เคฌเคจเคคा เคนै। ๐ŸŒธ 2. เคธเคฐ्เคตे เคญเคตเคจ्เคคु เคธुเค–िเคจः เค…เคฐ्เคฅ: เคธเคญी เคธुเค–ी เคนों, เคธเคญी เค•ा เค•เคฒ्เคฏाเคฃ เคนो। ๐Ÿ’ซ เคŸैเค—เคฒाเค‡เคจ: เค–ुเคถिเคฏाँ เคฌाँเคŸो, เคคो เคฌ्เคฐเคน्เคฎांเคก เคฎुเคธ्เค•ुเคฐाเคเค—ा। ๐ŸŒบ 3. เคฆीเคชं เคœเคฒเคฏेเคค् เคœ्เคžाเคจเคฆीเคชं เค…เคฐ्เคฅ: เค…เคœ्เคžाเคจ เค•े เคคเคฎ เคฎें เคœ्เคžाเคจ เค•ा เคฆीเคช เคœเคฒाเค“। ๐Ÿช” เคŸैเค—เคฒाเค‡เคจ: เคœो เคœเค—เคฎเค— เคญीเคคเคฐ เค•เคฐे, เคตเคนी เคธเคš्เคšी เคฆीเคชाเคตเคฒी। ๐ŸŒฟ 4. เคœเคฏ เคฆेเคตी เคธเคฐ्เคตเคญूเคคेเคทु เคฒเค•्เคท्เคฎी เคฐूเคชेเคฃ เคธंเคธ्เคฅिเคคा เค…เคฐ्เคฅ: เคฒเค•्เคท्เคฎी เค•ा เคตाเคธ เคนเคฐ เคนृเคฆเคฏ เคฎें เคนै। ๐Ÿ’ฐ เคŸैเค—เคฒाเค‡เคจ: เคธเคฎृเคฆ्เคงि เค•ेเคตเคฒ เคงเคจ เคจเคนीं, เคฎเคจ เค•ी เคคृเคช्เคคि เคนै। ๐ŸŒผ 5. เฅ เคถुเคญं เค•เคฐोเคคि เค•เคฒ्เคฏाเคฃเคฎ् เค…เคฐ्เคฅ: เคถुเคญเคคा เค”เคฐ เค•เคฒ्เคฏाเคฃ เค•ा เคช्เคฐเค•ाเคถ เคซैเคฒाเค“। ✨ เคŸैเค—เคฒाเค‡เคจ: เคนเคฐ เคฆीเคช เคฎें เค›ुเคชा เคนै เคˆเคถ्เคตเคฐ เค•ा เค†เคถीเคท। ๐ŸŒธ 6. เค…เคธเคคो เคฎा เคธเคฆ्เค—เคฎเคฏ เค…เคฐ्เคฅ: เค…เคธเคค्เคฏ เคธे เคธเคค्เคฏ เค•ी เค“เคฐ เคšเคฒो। ๐Ÿชท เคŸैเค—เคฒाเค‡เคจ: เคธเคค्เคฏ เค•ी เคฒौ เค•เคญी เคฎंเคฆ เคจเคนीं เคนोเคคी। ๐ŸŒฟ 7. เค‹เคคेเคจ เคธเคค्เคฏं เคคिเคท्เค เคคि เค…เคฐ्เคฅ: เคธเคค्เคฏ เคนी เคœीเคตเคจ เค•ी เคจींเคต เคนै। ๐Ÿ’ซ เคŸैเค—เคฒाเค‡เคจ: เคฆीเคช เคธเคค्เคฏ เค•ा, เคœीเคตเคจ เคœ्เคฏोเคคिเคฐ्เคฎเคฏ। ๐ŸŒบ 8. เคถुเคญं เค…เคธ्เคคु เคธเคฐ्เคตเคœเคจाเคฏ เค…เคฐ्เคฅ: เคธเคฌเค•े เคฒिเค เคฎंเค—เคฒ เค•ी เค•ाเคฎเคจा। ✨ เคŸैเค—เคฒाเค‡เคจ: เคœो เคธเคฌเค•ा เคธोเคšเคคा เคนै, เคต...

The Jogimara and Sitabenga Caves

 

 image source- PURATATTVA

The Jogimara and Sitabenga Caves, also known as the Sitabenga Cave or Jogimara Cave, are ancient cave monuments nestled in the north side of the Ramgarh hills in Puta village, Chhattisgarh, India. These remarkable caves date back to approximately the 3rd-century BCE to 1st-century BCE and hold significant historical and artistic value 1.

Here are some fascinating details about these caves:

  1. Non-Religious Inscriptions and Ancient Frescoes:

    • The Jogimara and Sitabenga Caves are notable for their non-religious inscriptions in Brahmi script and Magadhi language. They also feature one of the oldest colored frescoes in Asia.
    • Scholars debate whether the Sitabenga cave was an ancient performance theater or a resting place along an ancient trade route. Some consider it the oldest performance theater on the Indian subcontinent 2.
    • The inscription at the Jogimara cave is equally intriguing. It has been interpreted both as a love-graffiti by a girl and a boy, and as a depiction of a female dancer and a male sculptor-painter creating the two caves together to serve others .
  2. Location and Description:

    • The Jogimara and Sitabenga caves are situated in the Surguja district of Chhattisgarh, approximately 45 kilometers southwest of Ambikapur.
    • To reach the caves, take India’s national highway 130, followed by a small spur road that climbs into the Ramgarh hills (also known as the Ramgiri hills or Devapahari).
    • The area between the two forested hills leads to the Ram Janaki temple and nearby Hindu temple ruins. From there, a short hike west on a marked, stone-paved trail reveals the caves.
    • The Sitabenga cave lies to the north, while the inscribed and painted Jogimara cave is on the south side. The Jogimara cave features platforms and railings for visitors 1.
  3. Regional Tradition and Ramayana Connection:

Comments

Popular posts from this blog

Is the Sanctity of Parliamentary Debate, Which Lies at the Core of Democratic Decision-Making, Being Compromised?

๐Ÿšจ Fight against cyber bullying ๐Ÿšจ